6. חנן בן־ארי האמן שהגדיר דור שיוצר מוזיקה מלכתחילה ולא בדיעבד // יקי הפשטיין
סוד גלוי בברנז’ה הוא שקשה מאוד לרתום את חנן בן־ארי לראיונות או למיזמים בעלי ניחוח מגזרי. זה יכול להיות מתסכל לעוסקים בתחום ויכול לעורר מעט אנטגוניזם בחברה כמו הציונות הדתית, שכל מי שיוצא ממנה עם הכיפה על הראש, בין שירצה או לא, ממונה לשגריר. אך אם לרגע עוזבים את משקפת ציפוף השורות ומסתכלים על בן־ארי ממעוף הציפור, אפשר להצביע על כך שזו נקודה משמעותית במכלול שהביא אותו לשורה הראשונה של המשפיעים.
לא שבן־ארי מתכחש למקום שגדל בו או לחברה שבה הוא מגדל את ילדיו; נהפוך הוא. הנושא הדתי נוכח בלא מעט מהשירים שלו, והוא מרבה לעסוק בשאלות של זהות דתית. הדוגמה האחרונה היא השיר “דור”, שבו הוא עסק בפער בין הדורות בנושא אמונה ושמירת מצוות. ברשתות החברתיות קבלת השבת שלו עם הילדים הפכה בימי הקורונה לעניין ויראלי, וכל עוקב שלו יודע היטב מאין הוא בא.

צילום גלעד בר שלו
יש מספיק דוגמאות בתחום הפופ למי שנחשבו מטאורים ונשארו על המדף של כוכבי הרגע. בן־ארי כבר מזמן לא שם. הוא דיבר מלכתחילה בשפת הפופ הנכונה והבין שחלק מכללי המשחק זה להיות מקצוען
אין מחלוקת על כך שמה שהפך אותו להצלחה התרבותית הגדולה ביותר שיצאה מהמגזר הדתי בשנים האחרונות זה קודם כול הכישרון המוזיקלי שלו. כבר שבע שנים שהוא נמצא עמוק במיינסטרים הישראלי ויודע להמציא את עצמו בכל פעם מחדש, כשבשנה האחרונה שוב שבר שיאים ונבחר לזמר השנה כמעט בכל מצעד אפשרי. הוא מצליח לייצר פעם אחר פעם להיטי פופ שעשויים מחומרים שכתובים היטב, ומצליחים לפלח לבבות אך גם לעשות שמח כשצריך. זה התחיל בשנת 2014 עם “ממך עד אליי”, ונמשך עם הלהיטים “אמא אם הייתי” ו”החיים שלנו תותים” מאלבום הבכורה “איזון”; “ויקיפדיה” ו”מה אתה רוצה ממני” בלטו מהאלבום השני “לא לבד”; בהמשך “אלוף העולם” ו”אם תרצי” חרכו את תחנות הרדיו; ובימים אלה “אמן על הילדים”, שכנראה אין סבתא שלא העבירה את הקליפ שלו בקבוצות הווטסאפ המשפחתיות.
העקביות הזו היא לא עניין של מה בכך. תחום הפופ, בטח בישראל, הוא לא הקרקע הכי נוחה לפעולה, ויש מספיק דוגמאות למי שנחשבו מטאורים ונשארו על המדף של כוכבי הרגע. בן־ארי כבר מזמן לא שם. הסיפור שלו לא מתחיל ונגמר בבחירות המוזיקליות שלו, אלא בסיפור רחב יותר ובסימון מטרה ברורה. בן־ארי הגדיר דור שרואה במוזיקה ובפופ המושמץ דבר שעושים מלכתחילה ולא בדיעבד. לא כסיומת משעשעת בחתונה כשההורים כבר לא נוכחים ברחבת הריקודים, אלא כדבר האמיתי עצמו. הוא לא חיפף לרגע בכל מה שקשור לסטנדרטים מקצועיים, דיבר מלכתחילה בשפת הפופ הנכונה בלי להתבייש בה והבין שחלק מכללי המשחק זה להיות מקצוען. הוא רצה את חיבוק המיינסטרים וידע לכוון לשם את החיצים שלו.
בן־ארי הצליח במלחמה שלו בכל החזיתות. כשהקורונה לא הייתה בעולמנו, ההופעות שלו היו סולדאאוט. הדמות שלו צצה ב”ארץ נהדרת”, ואם היה צריך חותמת אחרונה על כך שההשפעה שלו כבר מזמן נמצאת בשורה הראשונה של אנשי התרבות הפופולרית בארץ, באה הבחירה בו להוביל לצד יהודה לוי קמפיין פריים־טיים לאחת מחברות הסלולר הגדולות במדינה.
המקום הגבוה של בן־ארי מגיע כי הוא כבר תקופה ממושכת נמצא כמעט בכל עיר ויישוב במדינה, כבר מזמן לא רק באלו המגזריים, וילדים מרחבי הארץ רואים בו מודל לחיקוי.
המשפיעים – הכתבות
מסדר הדתל״שים
דרושות נשים
המשפיעים בפרסום
המיינסטרים החדש
כובשי כיפות